dinsdag, februari 20, 2007

Caesarius Mommers overleden


In de vroege ochtend van 18 februari overleed frater Dr. Caesarius Mommers op 81 jarige leeftijd in Veldhoven. Frater Mommers leerde Nederland lezen met de methode "Veilig leren lezen".

Zijn methode kwam als opvolger van de "aap-noot-mies" aanpak en leerde kinderen als eerste de woorden "boom-roos-vis-vuur-mus-pim".

Jaarlijks leren ongeveer 160.000 kinderen in Nederland en ca. 40.000 in Vlaanderen lezen met zijn methode.

In 2003 ontving frater Mommers de Thiemeprijs, die wordt toegekend aan personen die van grote betekenis zijn geweest voor het Nederlandse boekenvak.

Dr. Mommers was gedurende ruim twintig jaar hoofddocent aan de Universiteit Nijmegen (Radboud Universiteit). Recente ontwikkelingen rondom geletterdheid, waarbij computers en ict nieuwe accenten leggen en de aard van geletterdheid beinvloeden, werden door hem geintegreerd in zijn methode en tot het laatste moment hield hij de nieuwste ontwikkelingen bij.
Zo werkte hij mee aan andere uitgaven, zoals bijvoorbeeld: 'Schatkist', het computerprogramma ‘Schatkist met de muis’, 'Leesladder' en de 'Toetssite Veilig leren lezen'.
Ruim drie weken geleden spraken we elkaar voor het laatst op de N.O.T. in Utrecht, waar hij de stand van het Expertisecentrum Nederlands bezocht. Onopgemerkt door de vele (jonge) collega's deed hij mee met een spelletje waarin met een dobbelsteen een voorbeeld van woordenschat werd gedemonstreerd. DE leesvader van Nederland incognito tussen vrolijke leerkrachten die zijn methode gebruiken, zonder te weten dat de maker tussen hen in zit.
Dat tekent frater Mommers: bescheiden, eenvoudig, aimabel, erudiet en belangstellend.
JSW prijst zich gelukkig vele jaren zijn bijdragen te hebben mogen publiceren. Zijn laatste bijdrage zal binnenkort in het tijdschrift verschijnen.
John Bronkhorst

vrijdag, februari 16, 2007

Gelukkige kinderen?

Nederlandse kinderen zijn het gelukkigst, volgens een rapport van de Unesco.
Lettend op een aantal criteria werden kinderen ondervraagd in 21 landen. Gemiddeld kwamen Noordeuropese landen er het best uit.

Klopt het rapport met Uw indruk, rondkijkend in de eigen klas/school?

Labels:

Digitaal speelgoed, goed voor kinderen?

Digitaal speelgoed: helpt het kinderen bij hun taalontwikkeling?
Dat vroeg de Nederlandse Taalunie zich af. Ze schreef er een artikel over.

Labels: