maandag, oktober 15, 2007

Toetsen we onze kinderen wel goed?

Toetsen de maat genomen...

Prof. Lambert Schuwirth aanvaardde een leerstoel aan de Universiteit Maastricht. In zijn opvatting zijn we met het toetsen van leerlingen niet op de goede weg.

Een CITO toets kan onmogelijk de observaties van zes tot acht jaar basisonderwijs vervangen, is zijn mening. Een groot aantal subjectieve oordelen is in principe betrouwbaarder dan een enkele zogenaamd objectieve toets. Niet iedere toets hoeft een beslismoment te zijn.

Achter traditionele toetsen zit ook het idee van constante prestaties. Een gemeten eigenschap zou constant zijn. Met name de neuropsychologie laat de onhoudbaarheid van deze aanname zien. Onze hersenen zijn veranderbaar en daar houden toetsen onvoldoende rekening mee.
Het blijven dus momentopnamen, waaraan een veel te grote objectieve waarde wordt toegekend.

Labels:

1 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Als leerkracht aan een Jenaplanschool is het voor ons al jaren duidelijk dat leerlingen veranderen en toetsen statisch blijven. De CITO toets gebruiken we dan ook niet, ondanks aandringen van de inspectie.

5:27 a.m.  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage